Kuluttajansuojalaki uudistuu 2023 alussa
Kuluttajansuojalain uudistukset, jotka toimeenpanevat EU:n Omnibus direktiivin Suomessa, astuvat voimaan 1.1.2023.
Uusi laki velvoittaa yritystä ilmoittamaan tuotesivullaan normaalihintana alimman hinnan, millä tuotetta on myyty viimeisen 30 päivän aikana kampanjan alkamisesta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että alennusprosentti lasketaan tuosta viim. 30 päivän alimmasta hinnasta.
Esimerkki uuden lain mukaisesta hinnoittelusta
Esimerkiksi, jos tuotteen "normihinta" on 100€ ja teet sille päivän mittaisen 30% alennuksen 1.1. ja uuden erillisen "50% alennuksen" 26.1., tulee jälkimmäisen kampanjan kohdalla hinta ilmoittaa seuraavasti:
- Normaalihinta / vertailuhinta: 70€
- Alennushinta 50€
- Alennusprosentti: 28,57%
Et siis saa ilmoittaa 50% alennuksesta, vaan myös alennusprosentin on perustuttava viim. 30 pv:n alimpaan hintaan. Käytännössä siis hinta, minkä nykyään ehkä ymmärtäisimme "normaalihintana", ei tule uuden lain mukaan enää olemaan normaalihinta. Uusi normaalihinta on alin hinta 30 päivän aikana. Laissa on kuitenkin monia poikkeuksia, joihin kannattaa tutustua.
Nämä eivät ole sitovia lainopillisia neuvoja, emmekä sellaisia yleisestikään tarjoa. Meidän tulkintamme perustuu Kuluttaja-asiamiehen ohjeistukseen, johon kannattaa jokaisen verkkokauppiaan ehdottomasti tutustua tarkasti.
Kuinka automatisoin oikean hinnan näyttämisen Shopifylla?
Mikäli teet useita alennuskamppiksia samalle tuotteelle 30 päivän sisällä, voi hinnan seurannan ja näyttämisen automatisoida. Seuranta hoidetaan Sniffien sovelluksella, joka vie tiedon variaation metatietoon, joka tulee sitten koodata näkyviin teemaan.
Meidän näkemys Kuluttaja-asiamiehen ohjeistuksen perusteella on tällä hetkellä, että mikäli kaupassa tehdään 30 päivän sisällä useampia samoja tuotteita koskevia alennuskamppiksia, pitäisi Sniffien hinnalla käytännössä kokonaan korvata Shopifyn Compare at Price -kentän toiminta. Sniffie on kehittämässä sivustonsa mukaan ominaisuutta, jonka avulla Sniffie vie alimman hinnan suoraan Compare at Price kenttään, mikä vaikuttaa monessa tapauksessa hyvältä ratkaisulta.
Uudistus vaikuttaa myös muihin osa-alueisiin kuin hinnoitteluun, kuten esimerkiksi tuotearvostelujen keräämiseen ja näyttämiseen.