5 hyvää keinoa personalisoida ostokokemusta verkkokaupassa

Valerius Yläjoki

ostoskeskus ihmismassa sumeana

Mitä tarkoittaa ostokokemuksen personalisointi?

Personalisointi on asiakkaalle yksilöllisen kokemuksen tarjoamista. Verkkokaupassa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kokoehdotusta hänen ostaessaan kenkiä, jossa kokoehdotus perustuu asiakkaan aikaisempaan ostohistoriaan. Epsilonin teettämän tutkimuksen mukaan 80% kuluttajista ostavat todennäköisemmin, kun heille tarjotaan personalisoitua palvelua. Personalisointi voidaan ajatella viestinnän keinona verkkokauppiaalle, jossa verkkokauppias on ikään kuin kivijalassa toimiva myyjä, joka auttaa ostoksilla olevaa asiakasta. Tässä blogikirjoituksessa kerromme 5 hyvää keinoa personalisoida asiakkaan ostokokemusta verkkokaupassasi.

Keinoja ostokokemuksen personalisointiin

1. Asiakkaalle räätälöity etusivu

Verkkokaupan etusivu, joka muokkautuu käyttäjän tarpeiden mukaan? Vaatekaupassa tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi henkilön demografisten tietojen perusteella näytettävää bannerikuvaa. Kun tarjoat bannerissa asiakkaalle esimerkiksi hänen tyyliinsä perustuvia vaatteita, palvelet asiakastasi paremmin. Voit myös käyttää tätä keinoa mainoskampanjoissa hyväksesi tarjoamalla tietyistä mainoskampanjoista tulleille asiakkaille erilaisia bannereita! 

2. Kokoehdotukset

Pelkän kokotaulukon pyri tarjoamaan asiakkaalle hänen kokoaan paremmin. Esimerkiksi Zalando tekee kokoehdotuksia perustuen aikaisempiin tilauksiisi ja niistä saatuihin tietoihin, kuten allaolevasta kuvasta näkyy

Dr. Martens kenkäsivu Zalando

Shopifyn sovelluskaupasta löytyy esimerkiksi Kiwi Size Chart & Recommender, jolla pystyt toteuttamaan kokotaulukoita tuotekohtaisesti ja tuotekokoehdotuksia asiakkaan mittojen perusteella. 

3. Tuote-ehdotukset

Kun asiakas selaa saman tuotekategorian tuotteita verkkokaupassasi, sinun kannattaa tarjota asiakkaalle saman kategorian tuotteita enemmän. Amazon tekee tätä loistavasti näyttämällä usein selattuja tuotteita tuotesivulla perustuen asiakkaan hakuhistoriaan. Näin asiakas näkee suoraan hänen etsimänsä kategorian tuotteita hinnan, arvostelujen sekä kuvien kanssa yhdestä osiosta tuotesivulla.  

Amazon inspired by your recent shopping trends tuotesivuMyös Zalando suosittelee tuotesivuilla samankaltaisia tuotteita, joista asiakas saattaisi olla kiinnostunut. Näin asiakkaan ei tarvitse selata verkkokauppaa loputtomiin, vaan asiakas voi löytää nopeammin hänen näköisen ja haluamansa tuotteen. 

Zalando suosittelemme sinulle tuotesivu

Pääasia on tehdä asiakasta kiinnostavien tuotteiden löytämisestä mahdollisimman vaivatonta asiakkaalle.

4. Tuotteen kustomointi

Tuotteen kustomointi antaa asiakkaalle vapaat kädet suunnitella juuri hänen toiveiden mukainen tuote. Muun muassa Niken Nike by You -palvelu mahdollistaa monen Niken malliston kengän täyden kustomoinnin värien osalta. nike by you tuotesivuNäin asiakas voi suunnitella juuri hänen haluamat kengät, mikä on hyvä keino sitouttaa myös asiakasta. Myös kaiverrukset ja tekstit tuotteisiin on myös hyvä keino tarjota personalisointia tuotteisiin. Esimerkiksi Apple tarjoaa moniin tuotteisiinsa kaiverrukset veloituksetta.

Apple kaiverrukset tuotesivu

5. Jälkimyynti

Tilauksen jälkeisellä viestinnällä voit vaikuttaa todella paljon asiakkaan kokemukseen tuotteesta, minkä hän osti verkkokaupastasi. Mikäli asiakas kokee ostokatumusta, voit auttaa sen taklaamisessa esimerkiksi opastamalla tuotteen käyttämisessä. Toisin sanoen tarjoa asiakkaalle häntä hyödyttävää informaatiota tuotteesta. Mikäli kyseessä on vaateverkkokauppa, voit esimerkiksi ehdottaa erilaisia asukokonaisuuksia asiakkaalle perustuen hänen ostamaansa tuotteeseen. Kun asukokonaisuuden tyyli on asiakkaan makujen mukainen, otat huomioon asiakkasta yksilöllisemmin. Muista kuitenkin, että jos ehdotat asiakkaalle hänen tyylistä radikaalisti poikkeavaa asukokonaisuutta, saatat tehdä enemmän hallaa kuin hyvää. 

Personalisoidussa jälkimyynnissä kannattaa pyrkiä saamaan viesteistä mahdollisimman personalisoituja asiakkaalle. Asiakkaan nimen käyttäminen viesteissä, oikeaan aikaan viestiminen, ja syntymäpäivän muistaminen ovat esimerkiksi hyviä keinoja personalisoida jälkimyyntisi viestejä ja viestintää.