Miksi tuotearvostelut ovat tärkeitä Shopify-verkkokaupassa

Valerius Yläjoki

we hear you teksti

Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi, miksi tuotearvostelut ovat tärkeitä verkkokaupassa. Käymmme läpi myös eri tuotearvostelusovelluksia Shopify-verkkokauppaan ja kerromme niiden merkittäviä eroja.  

Miksi tarvitsen tuotearvosteluja verkkokaupassani?

Tuotearvostelut ovat todella merkittävä osuus sosiaalista todistetta (engl. social proof) verkkokaupassasi, mihin perustuen moni potentiaalinen asiakas nojaa ostopäätöksiässään. Invespin tutkimuksen mukaan 88% asiakkaista luottaa muiden arvosteluihin tehdessään ostoksia verkkokaupassa. Kun potentiaalinen asiakas näkee muiden asiakkaiden arvioita tuotteesta, potentiaalinen asiakas pystyy arvioimaan paremmin tuotteen sopivuutta hänen tarpeisiinsa. 

Tuotearvostelut yhdessä tuotekuvauksen kanssa tarjoavat laajemman kokonaisuuden informaatiota asiakkaille. Kun tuotekuvauksessasi lukee urheiluhousujen olevan mukavat jalassa sekä tuotearvosteluissa ylistetään niiden mukavuutta, on tuotteesta saatava kuva yhteinäinen. Yhteinäinen kuva tuotteesta parantaa ostamisen todennäköisyyttä, koska asiakas voi luottaa tuotteen olevan se mitä verkkokaupassa luvataan.

Tuotearvostelut parantavat verkkokauppaasi luotettavauutta

Tuotearvosteluilla on monia selkeästi näkyviä ja vähemmän näkyviä vaikutuksia verkkokauppaasi. Alle olemme koostaneet muutamia asioita, miksi tuotearvostelut parantavat verkkokauppaasi:

Tuotearvostelut tukevat brändiäsi

Oli kyseessä sitten yksittäisen tuotteen arvostelu tai Googlessa näkyvä arvostelu yrityksestäsi, niin jokainen näistä on tärkeä. Kun brändisi arvostelut ovat linjassa brändiviestintäsi kanssa, voidaan brändisi nähdä vahvana. Vahva brändi sitouttaa asiakkaita.

    Tuotearvostelut lisäävät hakukonenäkyvyyttäsi

    Kun asiakkaat jättävät tuotearvosteluja tuotteistasi, sama tekstisisältö on sisältöä kyseisellä tuotesivulla. Alussa mainitun social proofin lisäksi tämä samainen teksti- ja mediasisältö on kultaa hakukoneiden silmissä. Tuotearvosteluiden tekstin voikin nähdä tuotekuvauksen jatkeena, mikä lisää sanamäärää ja avainsanojen näkyvyyttä hakukoneiden silmissä.

      Arvostelut antavat sinulle palautetta

      Verkkokauppa ei ole koskaan valmis, vaan sitä pitää kehittää jatkuvasti. Kun saat asiakkailta palautetta tuotteistasi, verkkokaupastasi ja asiakaspalvelusta, voit kehittää näitä palautteen perusteella. Kun otat huomioon palautteen verkkokaupassasi, niin asiakkaat huomaavat sen. Tämä sitouttaa asiakkaitasi samalla, kun asiakkaasi huomaavat sinun kuuntelevan heitä. 

        Tuotearvostelut antavat tarkempaa informaatiota

        Tuotekuvauksessa voit keskittyä vain tietyllä tasolla tuotteen ominaisuuksiin. Yleensä tuotearvosteluissa nousee hyvinkin tarkkoja asioita esille tuotteesta ja sen käytöstä verrattuna tuotekuvauksen yleisen tason kuvaukseen. Nuo tarkat käyttötapaukset voivat vastata potentiaalisen asiakkaan hyvinkin tarkkaan kysymykseen tuotteesta. Näin potentiaalinen asiakas voi päätyä ostamaan yhden tuotearvostelun perusteella, mikä vastasi hänen kysymykseen.

          Tuotearvostelut vähentävät palautuksia

          Mikäli tuotteella on paljon tuotearvosteluita, niin potentiaaliset ostajat voivat rauhassa lukea arvosteluita läpi ja tehdä harkitun ostopäätöksen. Asiakas saa tuotekuvauksen lisäksi tuotearvosteluiden perusteella tuotteesta laajemman kuvan. Näin asiakas on perillä tuotteen ominaisuuksista syvemmin ja alentaa mahdollista palautuksen kynnystä.

            Hyviä Shopifyn tuotearvostelusovelluksia

            Shopifyssä tuotearvosteluiden keräämiseen on saatavilla paljon sovelluksia Shopifyn App Storessa. Tuotearvostelusovelluksia on tarjolla aina pienempien kauppojen kuin suurempien globaalien brändien tarpeisiin. Toisin sanoen jokaiselle löytyy sopiva tuotearvostelusovellus. Hinnoittelumallit ovat hieman erilaiset riippuen sovelluksesta, joten emme keskity hintavertailuun vaan suurimpiin eroavaisuuksiin sovelluksien välillä. Alla olemme listanneet tunnetuimpia Shopifyn tuotearvostelusovelluksia:

            Yotpo

            Yotpo on ehkä tunneituin tuotearvostelusovellus, jonka kehittäjäyritys on varmasti myös suurin. Yotposta on tarjolla ilmainen versio, mutta ilmainen versio ei tarjoa esimerkiksi Rich Snipettejä (hakukonetuloksissa näkyvät tähtiarvostelut sekä arvosteluiden määrä), mikä on merkittävä osuus social proofia. Yotpon popupit ovat huonosti muokattavissa halvemmilla tilauksilla ja suuri osa merkittävistä ominaisuuksista on suuren kuukausimaksun takana. Ilmaisversiolla pääset tutustumaan paremmin sovelluksen tarjoamiin ominaisuuksiin.

            Stamped.io

            Stamped.io:sta on tarjolla kattava ilmaisversio. Yotpon ilmaisversioon verrattuna Stamped.io tarjoaa Rich Snipetit, mutta muuten ominaisuuksiltaan ilmaisversio vastaa paljon Yotpoa. Yotpoa ja Stampedia voidaankin pitää toistensa kilpailijoina suorina. Stamped.io on moniin tarpeisiin muokattavissa ja tarjoaa automaattiset arvostelukyselyt sähköpostitse tai tekstiviestein ilmaisessa versiossa. Yksi merkittävimmästä ominaisuuksista on käyttäjien jakaman Instagram julkaisujen muuntaminen sivuksi, jolta voit ostaa suoraan kuvissa näkyviä tuotteita. Sovelluksen ilmaisversio takaa, että pääset tutustumaan ominaisuuksiin rauhassa.

            Loox

            Loox on hyvin monipuolinen tuotearvostelusovellus. Merkittävimpiä ominaisuuksia on Facebook Pixel -integraatio, tuotearvosteluissa videoiden mahdollisuus, sekä laajat muokkausmahdollisuudet. Siitä löytyy myös referral-ominaisuudet kuten Yotposta. Voit sähköposteissa kysyä muokattavia kysymyksiä myös tuotearvostelun lisäksi. Tämä mahdollistaa sinulle arvokasta tietoa asiakkailta, mitä voit myös näyttää verkkokaupassa näkyvällä arvostelulla. Näin voit tarjota lisää ostopäätöstä tukevaa informaatiota ostajille. Vaihtoehtoisesti voit myös piilottaa kysymyksien vastaukset, jolloin asiakastutkimuksen tieto jää vain sinun tiedoksesi. Voit myös integroida verkkokauppasi tuotteiden arvostelut Facebook-sivullesi, mikä on todella hyvää social proofia. Sovelluksella on ilmainen 14 päivän kokeilujakso, jotta voit tutustua sovellukseen rauhassa.

            Judge.me

            Judge.me on tuotearvostelusovelluksista virtaviivaisin palvelupaketiltaan. Ilmaisversiossa on kaikki perusominaisuudet, joilla pääset alkuun ja 15$/kk hinnalla saat kokoversion lisäominaisuuksineen käyttöön. Ilmaisversiosta löytyy muun muassa arvostelut kuvien ja videoiden kanssa, Rich Snippetit, sekä rajattomat tuotearvostelupyynnöt ja tilausmäärät. Maksullisessa versiossa muun muassa poistat Judge.me:n brändäyksen, pääset tekemään kyselyjä muokatuimpina versioina, voit näyttää tuotearvosteluita sivuillasi kattavammin sekä saat Q&A mahdollisuudet arvosteluihin. 

            Shopify Reviews

            Shopify Reviews on Shopifyn oma sovellus tuotearvosteluiden näyttämiseen ja keräämiseen verkkokaupassasi. Voit viedä ja tuoda arvosteluja, sekä hallinoida arvosteluja. Tämä on ilmainen sovellus, joka on ominaisuuksiltaan hyvin karvalakkiversio muihin verrattuna. Shopify Reviews:llä et voi esimerkiksi kerätä arvosteluja automaattisesti, etkä filtteröidä automaattisesti annettujen arvosteluiden julkaisuja. 

            Yhteenveto

            Tuotearvosteluiden merkitystä ei kannata sivuuttaa. Ne ovat tärkeä lähde social proofia verkkokauppasi tuotteille sekä verkkokaupalle itselleen. Shopifylle on mainittujen tuotearvostelusovelluksien lisäksi paljon muitakin tuotearvostelusovelluksia, mutta päätimme koostaa suurimmat ja tunnetuimmat tähän blogikirjoitukseen.

            Tuotearvostelusovelluksista kannattaa muistaa, että osa sopii paremmin toisiin verkkokauppoihin ja toisinpäin. Täten kannattaakin lähteä kokeilemaan ilmaisversioita ja hyödyntää ilmainen kokeilujakso maksullisissa sovelluksissa. Näin pääset tutustumaan rauhassa eri sovelluksiin ja niiden eri ominaisuuksiin. Kokeilun jälkeen voit tehdä rauhassa päätöksen, mikä tuotearvostelusovelluksista sopii parhaiten sinun verkkokauppasi tarpeisiin. Merkittävimmät erot tuotearvostelusovelluksissa tulevat käyttöliittymän osalta ja miten hinnoittelumalli toimii paremmissa versioissa.