Kuinka valmistautua verkkokauppiaana Black Fridayhin?

Valerius Yläjoki
ostoskassit black friday mustavalkoinen ja punainen "sale" ostoskassi, mitä naishenkilö kantaa
Tässä blogikirjoituksessa keskitymme Black Fridayhin valmistautumiseen verkkokauppiaan näkökulmasta. Suurin osa blogikirjoituksen neuvoista pätee kaikkiin verkkokauppoihin ja osa neuvoista on taas suunnattu vain Shopify-verkkokauppoihin. Tämän blogikirjoituksen luettuasi olet varmasti valmis rakentamaan upean kokonaisuuden verkkokauppasi kannalta, jotta myynti kulkee Black Fridayn aikana.

Blogikirjoitus on jaettu neljään osaan: verkkokaupan arjen valmistaminen, sosiaalinen media, tekninen puoli sekä markkinointi.

1. Suunnittele ja valmistaudu ajoissa Black Fridayta varten

suunnitelma aikataulu valkotaululla

Tässä osiossa kerromme asioita, joita kannattaa ottaa ennen Black Fridayta huomioon, sekä miettiä kuinka sesonki tulee vaikuttamaan oman verkkokaupan prosesseihin.

Varasto ja logistiikka kuntoon

Vuoden suurimpiin kuuluva kulutustapahtuma Black Friday on verkkokaupoille yksi tärkeimmistä sesongeista, jolloin asiakkaat ovat lähtökohtaisesti valmiita kuluttamaan enemmän rahaa ostoksiinsa. Tämän johdosta varastot kannattaa olla valmiina ja logistiikkaintegraatioiden toiminta varmistettu suurille tilausmäärille. Ota myös huomioon, että moni muu kauppa myy todella paljon Black Fridayn aikana, mikä kuormittaa esimerkiksi toimittajien verkkoa ja toimitusketjuja. Shopify-verkkokauppa-alustalle oli tämän vuoden sesongille live-kartta, jossa pystyy näkemään reaaliajassa tilauksien tapahtumista. Siitä saa hyvän kuvan kuinka paljon pelkästään Shopify-verkkokauppojen välityksellä tehdään myyntiä sesongin aikana.

Markkinointikalenteri ja sisällöt kuntoon

Hyvin suunniteltu julkaisukalenteri sekä asiakasta puhutteleva mainonnan sisältö ovat eväitä onnistuneeseen sesonkiin. Aloita markkinoinnin ja sisältöjen tuottamisen hyvissä ajoin, niin Google kerkeää ottamaan koppia sisältöjen osalta ja mainokset saavat aikaa näkyä kanavissa. Black Fridayn lähentyessä monet verkkokaupat satsaavat mainosbudjetistaan valtavia määriä rahaa, joten mieti onko sinun järkevää mainostaa jo muita ennen.

Onko verkkokaupallasi Black Week vai pelkkä Black Friday?

Esimerkiksi Gigantilla on Black Week -tarjoukset eli koko viikon kestävät tarjoukset. Moni kauppa myös pidentää Black Fridayn tarjouksia Cyber Mondayhin asti. Sinun kannattaa myös miettiä miten julkaiset tarjouksia viikon aikana. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi tunneittain tai päivittäin vaihtuvat tarjoukset, flash salet ja koko viikon vakiona olevat tarjoukset esimerkiksi kiinteät alennusprosentit ostaessasi tietyillä summilla. Moni verkkokauppa julkaisee myös niin sanotut "pääpäivän" tarjoukset, jotka ovat hyvin rajoitettuja, mutta isoja tarjouksia. 

2. Miten valmistautua verkkokauppana Black Fridayhin?

online shopping scribble kirjaimin kirjoitettuna macbookin päälle, pienet ostoskärryt ja paperinen kassi vihreellä alustalla

Tee erillinen landing page Black Fridayta varten

Pystyt ohjaamaan asiakkaita tälle sivulle mainoskampanjoista sekä verkkokaupassasi ennen sesonkia. Voit kerätä myös omaa sähköpostilistaa tältä sivulta, mille pystyt tarjoamaan informaatiota liittyen tulevaan sesonkiin ja mahdollisiin tarjouksiin. Kun jätät saman sivun aktiiviseksi seuraavan vuoden Black Fridayta varten voit jatkaa sähköpostilistan keräämistä vuoden ympäri. Voit tarjota tällä sivulla UKK:hon vastauksia ja muuta relevanttia informaatiota sesongin vaikutuksesta verkkokauppasi toimintaan.

Aikataulut luovat kiirellisyyden tuntua

Kun asiakkaat näkevät tarjouksien olevan voimassa vielä X ajan, niin asiakkaat joutuvat tekemään päätöksen ostamisesta aikataulun loppuun menessä - FOMO (eli fear of missing out) toimii tässä sinun eduksesi. On kuitenkin tärkeää, että pidät myös näistä kiinni jottei asiakkaalle tule oloa, että tämä olikin vain joku markkinointikikka.

Rohkaise asiakkaita ostamaan enemmän

Tarjoa bundleja usein yhdessä ostetuista tuottesta. Nosta alennusprosenttia koko tilauksen summalle, kun tilaussumma ylittää tietyn summan. Tarjoa ilmainen kuljetus tilauksen ylittäessä tietyn summan tai ilmainen lahja jokaiseen tilaukseen. Pääasia on, että asiakas kokee ostamisen juuri sinun verkkokaupastasi kannattavaksi vaihtoehdoksi, sillä verkkokauppojen kesken on todella kiivas kilpailu asiakkaista tämän sesongin aikana.

Luo lahjalistoja verkkokauppaan

"Lahjaideoita miehelle/naiselle/lapsille/ystävälle/sukulaiselle..." ja niin edelleen. Ihmiset ostavat paljon esimerkiksi joululahjoja Black Fridayn sesongin aikana. Voit tarjota tälläisiä lahjalistoja esimerkiksi kokoelmien (collection) muodossa Shopifyssä! Muista, että lahjakortit ovat helppo lahjaidea, joten älä unohda sitä lahjalistoilta!

Harkitse chatbottia verkkokauppaan 

Päätehtävä chatbotilla on vapauttaa sinun aikaasi. Chatbot pystyy vastaamaan UKK:hon nopeasti sekä tarjoamaan yleistä informaatiota liittyen Black Fridayhin. Chatbot pystyy myös tarjoamaan alennuskuponkeja asiakkaille chat-ikkunassa. Sinun kannattaa myös tarjota vaihtoehtoa asiakaspalveluun ihmisen kanssa chatbotin lisäksi. Monet asiakkaat haluavat käydä keskustelua ihmisen kanssa, koska kokevat chatbottien olevan vielä liian yksinkertaisia heille tai chatbot ei pysty tarjoamaan heille ratkaisua ongelmaan. Tässä hetkessä nopeus on valttia. 

Shopify Inbox - helppokäyttöinen vaihtoehto Chatille Shopify-verkkokauppaan

Shopify Inbox on chat-ikkuna verkkokaupassasi, jossa asiakas voi suoraan ottaa sinuun yhteyttä. Voit chatissä ehdottaa asiakkaalle tuotteita ja tarjota alennuskoodeja. Näet myös, mitä asiakkailla on heidän ostoskorissaan käyttäessäsi Shopify Inboxia. Tämä on kevyempi vaihtoehto, mikäli Chatbotin flowien rakentaminen kuulostaa liian hankalalta. Muista, että joudut kuitenkin käyttämään omaa aikaasi asiakkaiden kanssa keskusteluun!

3. Sosiaalisen median käyttö kampanjoinnissa Black Fridayna

sosiaalinen media ikoneita älypuhelimen näytöllä

Miten Facebookia kannattaa hyödyntää Black Fridayna?

Luo Facebook-tapahtuma Black Fridayta varten. Näin asiakkaasi saavat muistutuksen ja informaatiota tapahtuman kautta verkkokauppasi tarjouksista. Saat sivuilesi tykkäyksiä ja seuraajia, jotka käyvät todennäköisesti myös verkkokaupassasi nähdessään tarjouksesi somen kautta. Voit tehdä tapahtumaan osallistuvien määrän perusteella erilaisia tarjouksia ja täten rohkaista ihmisiä kutsumaan kaverinsa ja tägäämään heidät julkaisuihisi. Kun tapahtuman osallistujat ylittävät esimerkiksi 10 000 ihmistä, voit tarjota ylimääräisiä alennuksia osallistujamäärän kunniaksi. Muista myös Facebook Shoppingin myyntikanava verkkokauppasi kannalta.

Instagram Black Fridayn tiedotuskanavana

Jaa asiakkaillesi ja seuraajillesi informaatiota tulevasta sesongista ja mitä verkkokaupassasi tapahtuu. Rohkaise seuraajiasi erilaisien kilpailujen muodossa jakamaan ja tägäämään julkaisuihisi ihmisiä. Mikäli haluat kasvattaa Instagramisi seuraajien määrää, niin voit tarjota esimerkiksi lisäalennusta verkkokauppaasi kun tietty seuraaja määrä ylittyy Black Fridayn tai Black Weekin aikana. Muista hashtagit ja rohkaise asiakkaitaisi käyttämään niitä, kun he tekevät julkaisuja ostoksistaan! Instagramissa kun teet julkaisuja, muista linkittää tuotteesi kuviin, jotta asiasta kiinnostuneet löytävät perille tuotesivuille.

4. Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi Black Fridayna

gmail sähköpostisovelluksen lataus

Keskity hylättyjen ostoskorien pelastamiseen

Tarjousähky ja verkkokauppojen selaamisen määrä lisääntyy Black Fridayn aikana ihmisillä merkittävästi, joten on tärkeää, että pyrit pelastamaan niitä ostoskoreja, jotka ovat ostopolulla jo sinne asti päässeet. Uusasiakashankinta on lähtökohtaisesti aina kalliimpaa kuin nykyisten tai lämpimämpien asiakkaiden sitouttaminen. Älä unohda personalisointia kuten asiakkaan nimeä sähköposteista ja tekstiviesteistä - se voi olla yksi merkittävä tekijä, joka saa asiakkaan ostamaan sinun kaupastasi verrattuna kilpailijaan joka lähettää personoimatonta sisältöä. Vaikka Black Friday olisikin jo ohi, voit tarjota alennushinnan esimerkiksi seuraavan viikon ajan, mikäli asiakas tilaa tuotteen. Asiakas saa näin aikaa tehdä ostopäätöstään ja ei joudu ostokatumuksen varaan, jolloin palauttaisi tuotteen pahimmassa tapauksessa.

Uutiskirjeesi ja segmentoitujen listojen käyttö sähköpostimarkkinoinnissa

Muista kanta-asiakkaitasi ja tarjoa heille erikoistarjouksia Black Fridayna, joita muut eivät saa. Tässä blogikirjoituksessa kerroimme aikaisemmin omasta landing pagesta, jonka avulla voit kerätä omaa listaa uutiskirjeelle. Valjasta tämä lista käyttöösi tarjoamalla informaatiota jo ennen Black Fridayta sekä koko sesongin ajan.

Mikäli sinulla on jo hyvin segmentoituja listoja, niin kohdenna heille erityisesti sähköpostimarkkinointia ja käytä listojen vahvuuksia hyödyksesi. Näin kohdennat sähköpostimarkkinointia fiksusti oikeille ihmisille, jotka todennäköisemmin ostavat verkkokaupastasi sähköpostimarkkinoinnin perusteella. Alla vielä lista, mitä ottaa huomioon uutiskirjeessä ja ylipäätänsä sähköpostimarkkinoinnissa Black Fridayna.

Merkittäviä huomioita uutiskirjettä & sähköpostimarkkinointia varten:

  • Mielenkiintoinen otsikko
  • Asiakasta puhutteleva sisältö
  • Rajallisuus & ajallinen rajoite
  • Selkeät CTA:t eli Call to Actionit
  • Yllätä asiakas!

Yhteenveto

Tässä blogikirjoituksessa olemme antaneet vinkkejä neljälle eri osa-alueelle Black Fridayn osalta. Verkkokauppana Black Fridayna onnistuminen vaatii todella paljon valmistelua ja suunnittelua, joten on hyvä olla ajoissa tekemässä näitä muutoksia ja valmisteluita verkkokaupalle. Näin varmistat olevasi niin valmis kuin mahdollista ja ennen kaikkea ajoissa. Viime hetkellä kiirehtimisellä voi onnistua kanssa, mutta on paljon mukavampi tehdä kauppaa Black Fridayna kun kaikki on valmiina itse tekemistä varten.