Verkkokaupan optimointi

10 vinkkiä myyvän tuotesivun rakentamiseen Shopify-verkkokaupassa

10 vinkkiä myyvän tuotesivun rakentamiseen Shopify-verkkokaupassa

Tässä blogikirjoituksessa keskitymme myyvän tuotesivun rakentamiseen, johon kerromme 10 keinoa, joilla voit parantaa konversiota tuotesivuillasi. Tämän blogikirjoituksen jälkeen sinulla on selkeitä keinoja, kuinka parannat tuotesivujasi ja oikeita keinoja mitkä toimivat.

1. Selkeät CTA:t

Kun verkkokauppasi ostoskorin nappi on selkeä, asiakas tietää mistä hän pääsee eteenpäin tuotteen tilaamisessa. Selkeä Call-to-Action eli esimerkiksi Lisää ostoskoriin- tai osta nyt-painike, helpottavat asiakasta tekemään ostoksen eikä heidän tarvitse etsiä erikseen mistä he voivat tuotteen ostaa. Mikäli asiakas ei löydä ostoskori-nappia, niin hänen on todella vaikea ostaa tuotetta. Ostoskori-painike on yleensä monessa verkkokaupassa heti tuotesivun alussa heti hinnan arvostelujen ja tuotenimen jälkeen.
Myös asiakkaalle lähtevä palaute hänen suorittamastaan toiminnasta, kuten tuotteen lisäämisestä ostoskoriin on tärkeä, jotta asiakas tietää mitä tapahtui. Esimerkiksi pieni animaatio tai muutos käyttöliittymässä kertoo asiakkaalle, että hänen painalluksellaan tapahtui jotain. Kun asiakas tietää, että tuote on nyt lisätty ostoskoriin, asiakas voi jatkaa selailua tai siirtyä suoraan kassalle. Asiakkaalle eri polkujen tarjoaminen helpottaa asiakkaan navigointia verkkokaupassasi.

2. Tuotekuvauksen pitää olla informatiivinen

ipod mainoskuva vuodelta 2001 jossa lukee say hello to iPod - 1000 songs in your pocket

Aikanaan iPodin julkaisumainoksessa ei kerrottu kuinka suuri massamuisti iPodissa on. Mainoslauseena oli "1000 biisiä taskussasi". Tämä on hyvin selkeä ja ymmärrettävä mainoslause, verrattuna "160GB massamuistilla varustettu musiikkilaite". Kerro asiakkaalle tarinoita, joihin asiakas voi samaistua. Kun kirjoitat tuotekuvausta, keskity tuomaan asiakkaalle selkeitä käyttökohteita ja tarkoituksia mihin asiakas käyttää tuotetta. Kuvien ja tekstien rooli tuotesivulla on tukea asiakkaan ostopäätöstä ja kertoa asiakkaalle vastaukset hänen potentiaalisiin kysymyksiin. Pelkkä ominaisuuksien ja teknisten tietojen kertominen ei kerro tavalliselle tallaajalle välttämättä mitään. Kun kerrot konkreettisia asioita, asiakas voi samaistua näihin ja nähdä tuotteen selkeämmin. 

3. Tuotearvosteluiden merkitys

5 tähteä punaisella ja sinisellä taustalla vinossa rivissä

Tuotearvostelut ovat tärkeä osa kasvattaessa verkkokauppasi luottamusta. Tuotearvosteluissa toiset asiakkaat tuovat omia kokemuksiaan esille, mikä kertoo tuotteen käyttäjän näkökulmasta asioita. Social proof on merkityksellinen asia potentiaalisen asiakkaan kannalta. Onkin tärkeää tuoda tuotearvosteluita esille esimerkiksi tähtien ja asiakkaiden kommenttien muodossa. Olemme kirjoittaneet tuotearvosteluiden tärkeydestä tässä blogikirjoituksessamme.

4. Selkeä rakenne käyttöliittymän osalta

Tuotesivun pitää olla selkeä, jotta asiakas ei joudu pomppimaan paikasta toiseen informaatiota etsiessään ja tuotesivua lukiessaan. Tuotesivun tulisi olla rakennettu siten, että asiakas pystyy navigoimaan luonnollisesti eteenpäin ostopolullaan ja samalla saa vastauksia oleellisimpiin kysymyksiin mitä hänellä saattaa tulla. Kun asiakas selaa tuotesivun loppuun asti eikä joudu pomppimaan sekä asiakkaalla ei ole kysyttävää tuotteesta, voidaan tuotesivuasi pitää onnistuneena. Voit ajatella verkkokauppaasi asiakkaallesi oppaana, joka ohjaa häntä ostopolullaan. Mikäli opas tarjoaa asiakkaalle hyvää opastusta, niin asiakas ostaa todennäköisemmin sinun verkkokaupastasi. Olemme kirjoittaneet asiakkaan ostopolusta tässä blogiartikkelissa lisää.

5. Tuotteen nimen pitää olla selkeä

Kun tuotenimi on selkeä, asiakas löytää tuotteen paremmin verkkokaupastasi. Selkeä tuotenimi myös parantaa tuotesivun Google-näkyvyyttä, sillä Googlen hakualgoritmit suosivat relevanttia informaatiota. Hakukonenäkyvyyden lisäksi selkeä tuotenimi helpottaa asiakkaan etsintää verkkokaupassasi. Sen sijaan, että nimeäisit esimerkiksi kaikki urheilua varten olevat alustat yksinkertaisesti mallilla ”Adidas urheilumatto” nimeä ne käyttötarkoituksen mukaan esimerkiksi ”Adidas joogamatto”, ”Adidas verryttelymatto” ja niin edelleen. Näin asiakas löytää helpommin juuri etsimänsä.

6. Tuotekuvat ja -videot kertovat asiakkaalle kontekstia

2 ihmistä järven rannalla telttailemassa auton päällä olevassa teltassa

Tuotesivun kuvien sekä videoiden pitää näyttää brändisi mukaisilta. Hyvät tuotekuvat kertovat asiakkaalle tuotteesta oleellista informaatiota, eivätkä jätä asiakasta arvailemaan millainen tuote loppujen lopulta on. Tuotekuvista asiakas pystyy näkemään käyttökohteita ja pystyy samaistumaan itse tuotteen käyttäjän rooliin. Asiakkaan samaistumiseen vaikuttaa todella paljon kuvien ja videoiden esitystapa ja -tyyli. On tärkeää, että ymmärrät mihin asiakkaasi voivat samaistua, jotta tuotekuvien ja -videoiden viesti on selkeä. Videot ovat todella hyvä lisä tuotekuvien tueksi, sillä liikkuvalla kuvalla voit kommunikoida asiakkaalle paljon enemmän kuin yhden kuvan kautta. Myös 360-kuvat tuotteesta kannattaa muistaa, sillä asiakas pystyy silloin tutkimaan tuotetta huolellisesti verkkokaupassasi ilman tilaamista. Hyvien tuotekuvien ja videoiden avulla vähennät turhien palautusten määrää.

7. Pop-uppien käyttö harkinnan mukaan

Kun pystyt ajoittamaan pop-uppisi sellaiseen hetkeen, jossa asiakas miettii ostamista verkkokaupassasi, sinulla on mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostopäätökseen. Hän tarvitsee vain rohkaisua tai informaatiota, jotta voi olla varma ostopäätöksessään. Tuotesivulla pop-uppien pitää tuoda asiakkaalle todella paljon arvoa, jotta ne toimivat. Esimerkiksi ”Tilaa uutiskirjeemme, niin saat 10% alennuskoodin ensimmäiseen tilaukseesi”-pop-up on hyvin paljon käytetty, mutta tässäkin kannattaa muistaa asiakkaan näkökulmasta asia. Täytyykö asiakkaan käydä sähköpostissaan, jotta hän saa alennuskoodin? Saako hän koodin, joka hänen täytyy muistaa ostoskorissa? Parempi vaihtoehto olisi, että alennuskoodi on automaattisesti ostoskorissa valmiina. Tämä on mahdollista toteuttaa esimerkiksi Shopify Plus -skriptien avulla.

8. Selkeä hinnoittelu

ostoskärry miniatyyri ja sale alennuskyltti

Hinta on yksi tärkeimmistä asioista, mikä vaikuttaa asiaan ostopäätökseen tuotesivulla. Mikäli hinta on epäselvä tai hinta muuttuu, kun asiakas on lisännyt tuotteen ostoskoriin, niin ollaan menty jo metsään. Mikäli tuotteessa on lisäominaisuuksia, jotka valitsemalla tuotteen hinta muuttuu kannattaa tämä näyttää asiakkaalle selkeästi lisäominaisuuksia valitessa. Esimerkiksi Wolt-sovellus näyttää hyvin selkeästi lisätuotteiden tuomat hinnat. Näin asiakas tietää suoraan paljon mikäkin lisätuote tuo lisähintaa lopulliseen tilauksen hintaan.

Tuotteen selkeän hinnoittelun lisäksi on tärkeää muistaa toimitusmaksun kertominen hyvissä ajoin - jo mielellään tuotesivuja selatessa. Toimituksen hinnasta voit esimerkiksi kertoa tuotesivulla toimitusvaihtoehtojen muodossa. Myös bannerissa on hyvä olla jokin porkkana asiakkaalle tilata enemmän, kuten ”Yli 50€ tilauksiin ilmainen toimitus”.

9. Tarjoa asiakkaalle tuotesuosituksia

Amazon tekee loistavasti lisämyyntiä tuotesivuillaan ja näyttää asiakkaalle mahdollisia kiinnostavia tuotteita kuten usein ostettu yhdessä tai asiakkaat katsoivat myös näitä tuotteita. Näin tarjoat asiakkaalle vaihtoehtoja hänen ostopolullaan ja asiakas voi navigoida eteenpäin muihin tuotteisiin verkkokaupassasi. Tuotesuositukset ovat yksi helpoista keinoista personalisoida asiakkaan ostokokemusta verkkokaupassasi. Olemme kirjoittaneet verkkokaupan ostokokemuksen personalisoinnista oman blogiartikkelin, jonka pääset lukemaan täältä.

10. Kerro asiakkaalle tuotteen saatavuudesta

pahvipaketteja huoneessa

Asiakkaalle on tärkeää tietää onko tuotetta saatavilla vai ei. Mikäli tuotetta ei ole saatavilla, niin sinun tulisi kertoa asiakkaalle mahdollisesta uudesta saapumiserästä jo heti tuotesivulla milloin odotettavasti tuotetta on tulossa lisää varastoon. Tästä voit tehdä asiakkaalle loistavasti sähköposti-ilmoituksen, josta asiakas saa tiedon kun tuotetta tulee varastoon.
Saatavuuden yhteydessä kannattaa myös kertoa mahdollisesta tuotteen myymäläsaatavuudesta. Näin asiakas tietää myös onko tuotetta saatavilla hänen lähiliikkeestä, mikäli hän haluaa ostaa tuotteen mahdollisimman pian. Myymäläsaatavuus on myös kätevä tapauksissa, missä tuotteen saatavuus verkkokaupassa on 0, mutta lähimyymälässä tuotetta saattaakin olla.

Lue seuraavaksi

Kuinka valmistautua verkkokauppiaana Black Fridayhin?
Solwe avasi uuden toimiston Helsinkiin!

Ota meihin yhteyttä