Kumpi on parempi Shopify-verkkokauppaan - Klaviyo vai Omnisend?

Valerius Yläjoki

klaviyo vs omnisend kuvituskuva

Tässä blogikirjoituksessa on vertailussa kaksi hyvin samanlaista ja keskenään kilpailevaa sähköpostimarkkinointisovellusta - Klaviyo ja Omnisend. Kummatkin ovat ominaisuuksiltaan hyvin samanlaisia, mutta pieniä eroavaisuuksia niistä kuitenkin löytyy. Aluksi kerromme merkittävimmät ominaisuudet kummastakin sähköpostimarkkinointisovelluksesta hintoineen. Lopuksi teemme ytimekkään plus ja miinus vertailun.

Olemme kirjoittaneet aikaisemmin blogikirjoituksen sähköpostimarkkinoinnista ja markkinoinnin automaatiosta, jonka voit käydä lukemassa täältä. Samainen blogikirjoitus avaa hyvin sähköpostimarkkinoinnin maailmaa ja miksi sitä tulee jokaisen verkkokaupan tehdä.

Klaviyo

Klaviyo on todennäköisesti tunnetuin Shopifyn sähköpostimarkkinoinnin sovelluksista. Klaviyon käyttöliittymä on selkeä ja ominaisuuksiltaan sovellus tarjoaa todella kattavan paketin verkkokauppiaalle. Seuraavaksi käsittelemme merkittäviä Klaviyon vahvuuksia ominaisuuksien osalta. 

Todella hyvät segmentointityökalut

Klaviyo tarjoaa todella kattavat työkalut asiakkaiden segmentointiin. Klaviyo luo automaattisesti erilaisia segmenttejä verkkokauppasi asiakkaista, mikä perustuu heidän käyttäytymiseen verkkokaupassasi ja millainen heidän ostohistoria on. Näin voit tunnistaa merkittävät asiakkaat verkkokaupallesi, sekä tarjota heille sopivaa palvelua. Asiakkaat arvostavat personalisoitua kokemusta verkkokaupassa. Voit myös tuoda valmiita listoja Klaviyoon eri taulukko-ohjelmista, kuten Excelistä tai Google Sheetsistä csv-tiedostoilla. Myös segmenttien jatkojalostaminen on mahdollista, mikä merkitsee tarkempaa dataa sinulle.

Laaja valikoima valmiita pohjia

Mikäli haluat säästää aikaa, Klaviyosta löytyy todella paljon valmiita floweja erilaisiin tilanteisiin. OIi kyse sitten ostoskorin pelastamisesta, asiakkaan liittymisestä sähköpostilistalle tai asiakkaan winbackistä, Klaviyosta löytyy flow:t valmiina. Tämän lisäksi voit tietenkin muokata näitä pohjia sekä luoda omia pohjia floweille. Iso määrä erilaisia pohjia löytyy myös eri lomakkeille ja pop upeille verkkokauppaan, kuten uutiskirjeen tilaamisen tai alennuskoodien tarjoamiselle. Alla olevassa kuvassa näet erilaisia filttereitä, joiden perusteella löytyy todella paljon erilaisia floweja valmiina.

klaviyo sähköpostimarkkinointisovelluksen flow kirjasto

 

Flowit ovat erittäin monipuoliset

Voit esimerkiksi floweissa erotella ostoskorin arvon perusteella asiakkaita, ovatko he kansainvälisiä vai paikallisen markkinan asiakkaita, kuinka monia tuotteita he ovat katsoneet sivuillasi ja niin edelleen. Tarkemmat A/B testauksen työkalut löytyvät myös. Voit myös rikastuttaa asiakasdataasi floweilla esimerkiksi merkitsemällä tietyille asiakkaille heidän kiinnostuksen kohteita perustuen asiakkaan käyttäytymiseen verkkokaupassa. Alla olevassa kuvassa yksinkertainen esimerkki, miten voidaan luoda tuotekategorian perusteella kiinnostuksen kohteen merkintä asiakkaalle.

klaviyo flow builder käyttöliittymä

 

Kaikki ominaisuudet kuuluvat ilmaisversioon

Tämä mahdollistaa sovelluksen kokeilun hyvin pienellekin verkkokaupalle ilman suuria kustannuksia. Saat kalleimmankin version ominaisuudet käyttöösi ilmaisversiossa, joten pääset kokeilemaan sovellusta täydessä potentiaalissaan. Ilmaisversiossa tulee hyvin nopeasti kuitenkin katto vastaan kontaktien rajoittuneisuudesta johtuen - voit lähettää vain 250 eri sähköpostiosoitteelle eli kontaktille sähköposteja. Sähköpostien määrä on rajoitettu 500 sähköpostiin kuukausittain ilmaisversiossa.

Klaviyon hinnasto (2021)

Klaviyon hinnoittelu perustuu kontaktien sekä lähetettyjen sähköpostien ja tekstiviestien määrään. Esimerkkejä hinnoittelusta muutamilla numeroilla alempana, johon huomiona, että maksulliset versiot sisältävät rajattomat sähköpostiviestit aina 45 000 kontaktiin asti.

  • Ilmainen - 250 kontaktiin asti
  • 20$ / kk - 500 kontaktia
  • 70$ / kk - 3 000 kontaktia
  • 100$ / kk - 5 000 kontaktia
  • 150$ / kk - 10 000 kontaktia
  • 375$ / kk - 20 000 kontaktia
  • 650$ / kk - 45 000 kontaktia
  • 700$ / kk - 50 000 kontaktia, 500 000 sähköpostiviestiä
  • 1700$ / kk - 150 000 kontaktia, 1 500 000 sähköpostiviestiä

Yllä olevat hinnat ovat tietyistä kokoluokista otettuja esimerkkejä, joiden väliin mahtuu vielä monta eri hintaa. Tarkemman hinnan voit tarkastaa omalle kontaktimäärällesi tästä laskurista. Mikäli viimeisin 150 000 kontaktia ylittyy, niin Klaviyo suosittelee olemaan yhteydessä heihin.

Klaviyo plussat & miinukset

Plussat

  • Saat kaikki ominaisuudet käyttöön kaikissa versioissa
  • Valmiita pohjia floweille & sähköposteihin valtava määrä
  • Parhaimmat segmentointityökalut
  • Tehokkaat raportointityökalut 
  • Raportoinnissa ottaa huomioon kaupan koko historian

Miinukset

  • Aloittaminen voi olla hankalaa ominaisuuksien määrän takia
  • Hinta voi tuntua pienelle verkkokaupalle suurelta kontaktien määrän kasvaessa
  • Tekstiviestien lähettäminen toimii vain Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Australiassa ja Kanadassa. 

Omnisend

Omnisend on toinen tunnettu sähköpostimarkkinointisovellus Shopifylle ja myös Klaviyon suora kilpailija. Omnisend on Klaviyoon verrattuna kuitenkin monipuolisempi sovellus kansainväliselle verkkokaupalle. Seuraavaksi muutamia Omnisendin merkittäviä vahvuuksia.

Kansainvälinen tekstiviestilähetys

Omnisendillä on mahdollisuus lähettää kansainvälisesti tekstiviestejä asiakkaalle samalla tavalla kuin sähköpostejakin. Tämä mahdollistaa kattavamman palvelun asiakkaillesi, kun voit tavoittaa heidät muissakin kanavissa verrattuna pelkkään sähköpostiin. Tekstiviesti on vielä suorempi keino tehdä markkinointia asiakkaalle, mikä myös näkyy niiden reippaasti korkeammassa avausprosentissa verrattuna sähköposteihin. 

Pelillistämisen elementtejä

Omnisendillä on loistavia ostokokemuksen pelillistämisen työkaluja, jotka ovat erilaisia verrattuna perinteisiin popuppeihin. Asiakas voi pyöräyttää esimerkiksi onnenpyörää, josta hän voi voittaa palkintoja. Tälläisellä pelillistämisen elementillä on asiakkaaseen aktivoiva vaikutus, sillä kuka nyt ei haluaisi pyöräyttää arpajaiskonetta palkinnon toivossa. Alla kuva Omnisendin Wheel of Fortunesta.

omnisend wheel of fortune ikkuna

Selkeät käyttöohjeet ja -videot

Omnisendillä on todella kattavat ohjevideot sekä käyttöohjeet heidän sovellukselleen. Omnisendiä käyttäessä tuntuu, että melkein jokaiseen asiaan on tarjolla opas käyttöliittymää käyttäessä. Tämä on aloittelevalle verkkokauppiaalle loistava asia, mikäli flowien logiikat tai jotkin käsitteet ovat hukassa. Omnisendillä on heidän sovelluksen käyttöön aivan oma oppimisalusta - Omnisend Academy. Näin untuvikkokin pääsee alkuun sovelluksen käytössä sekä saa selkeän polun mitä kukin ominaisuus tekee.

omnisend academy videolista 

Flowien luonti on helppoa

Kuten Klaviyossakin, Omnisendin flowien luonti on hyvin helppoa ja vaivatonta ummikollekin. Omnisendin flow builderista löytyvät samat säännöt ja triggerit kuin Klaviyosta, mutta segmentointia varten ei ole asiakkaiden filtteröintiä. Muuten käyttöliittymä on hyvin samanlainen ja kun on päässyt vauhtiin jommassa kummassa sovelluksessa, niin kummankin sovelluksen builderilla flowien rakentaminen onnistuu myös vaivatta. Alla kuva Omnisendin flow builderin käyttölittymästä.

omnisend flow builder käyttöliittymä

Omnisendin hinnasto (2021)

Omnisendissä kaikki ominaisuudet eivät kuulu ilmaisversioon, mikä on yksi suurista eroista hinnoittelumallissa verrattuna Klaviyoon. Omnisendin hinnoittelu perustuu myös kontaktilistasi kokoon kuten Klaviyollakin, mutta Omnisendillä ei ole rajoittamattomat sähköpostiviestien lähetysmäärät muutakuin Pro-tilauksella. Alla muutamia esimerkkejä Omnisendin hinnoittelusta, jonka laskuri löytyy täältä.

  • Ilmainen - 250 kontaktiin asti, 500 sähköpostia & web-ilmoitusta / kk

Omnisend Standard -hinnasto:

  • 16$ / kk - 500 kontaktia, 6 500 sähköpostia
  • 40$ / kk - 3000 kontaktia, 36 000 sähköpostia
  • 65$ / kk - 5 000 kontaktia, 60 000 sähköpostia
  • 115$ / kk - 10 000 kontaktia, 120 000 sähköpostia
  • 230$ / kk - 20 000 kontaktia, 240 000 sähköpostia
  • 310$ / kk - 45 000 kontaktia, 540 000 sähköpostia
  • 330$ / kk - 50 000 kontaktia, 600 000 sähköpostia
  • 720$ / kk - 100 000 kontaktia, 1 200 000 sähköpostia
  • 1120$ / kk - 150 000 kontaktia, 1 800 000 sähköpostia

Jokainen Standard -tilaus sisältää rajoittamattomat web-ilmoitukset sekä 60 tekstiviestiä kuukaudessa.

    Omnisend Pro -hinnasto:

    • 59$ / kk - 500 kontaktia, 3 540 tekstiviestiä
    • 70$ / kk - 3000 kontaktia, 4 200 tekstiviestiä
    • 90$ / kk - 5 000 kontaktia, 5 400 tekstiviestiä
    • 150$ / kk - 10 000 kontaktia, 9 000 tekstiviestiä
    • 350$ / kk - 20 000 kontaktia, 21 000 tekstiviestiä
    • 600$ / kk - 45 000 kontaktia, 36 000 tekstiviestiä
    • 650$ / kk - 50 000 kontaktia, 39 000 tekstiviestiä
    • 1150$ / kk - 100 000 kontaktia, 69 000 tekstiviestiä
    • 1650$ / kk - 150 000 kontaktia, 99 000 tekstiviestiä

    Jokainen Pro -tilaus sisältää rajoittamattomat rajoittamattomat sähköpostiviestit sekä web-ilmoitukset.

    Omnisend plussat & miinukset

    Plussat

    • Helppokäyttöinen & aloittelijaystävällinen
    • Opasvideoita ja materiaalia on paljon Omnisendin toimesta
    • Valmiita pohjia paljon
    • Pelillistäminen verkkokaupassa sekä sähköposteilla
    • Kansainvälinen tekstiviestien lähettäminen
    • Hinnaltaan aloittelevalle verkkokauppiaalle huokeampi vaihtoehto

    Miinukset

    • Segmentointi on rajallista
    • Advanced Reporting on Pro -tilauksen takana
    • Ottaa raportoinnissa vain kaupan viimeisimmän max 18kk historian huomioon
    • Kun haluaa kaikki ominaisuudet käyttöön joudut ottamaan Pro -tilauksen

    Yhteenveto

    Klaviyo ja Omnisend ovat molemmat todella loistavia sähköpostimarkkinointisovelluksia. Käyttöliittymät molemmissa sovelluksissa ovat hyvin samanlaiset ja niiden oppiminen vaatii oman aikansa. Omnisend tarjoaa kuitenkin vaivattomamman oppimiskäyrän heidän opasmateriaalien johdosta. Käyttöliittymien osalta on vaikeaa tehdä vertailua niiden samankaltaisuuden suhteen. Omnisend on Standard -tilauksella lähtökohtaisesti aina halvempi, mutta puhutaan todella pienestä erosta hinnan suhteen. Hinnan osalta sovellukset painivat kuitenkin samassa liigassa kontaktien määrään peilaten, joten vertailua pitää tehdä enemmänkin sen perusteella, mitä haet sovellukselta. 

    Mikäli haluat tehdä monikanavaistamarkkinointia pelkän sähköpostimarkkinoinnin sijaan, niin Omnisend saattaa olla parempi vaihtoehto. Klaviyon tekstiviestien ominaisuus toimii vain rajatulla markkinalla, joten Omnisend on automaattisesti parempi niillä markkinoilla, missä Klaviyon tekstiviestilähetys ei ole tuettua - esimerkiksi Suomessa. 

    Mikäli haluat kuitenkin tehdä perinteistä sähköpostimarkkinointia ja keskittyä pelkästään siihen, Klaviyo on parempi vaihtoehto. Se tarjoaa todella hyvät työkalut raportointiin ja analytiikkaan, puhumattakaan segmentointiin rakennetuista työkaluista. Vaikka Omnisend onkin ehkä kympin kaksi halvempi kuukaudessa, niin jos Klaviyo tekee myyntiä enemmän paremmalla segmentoinnilla - on valinta hyvin yksinkertainen. 

    Loppujen lopuksi kumpikin sähköpostimarkkinointisovellus tarjoaa ilmaisen version, jolla pääset alkuun kokeilemaan sovelluksia. Näin voit katsoa kaikessa rauhassa, kumpi palvelee verkkokauppaasi paremmin.