Mitä on verkkokaupan käyttökokemus?
Käyttökokemuksella tarkoitetaan sitä, miten kävijä toimii vuorovaikutuksessa verkkokauppasi kanssa. Jotta asiakas ostaa sivuiltasi, on tärkeää, että sivut ovat miellyttävät käyttää. Kun asioit kivijalkaliikkeessä, niin eikö olekin mukavaa käydä siistissä ja selkeässä kaupassa? Käyttökokemus on kaikki kaikessa ja tehdään siitä mukava asiakkaalle, niin tulee sitä myyntiäkin lisää! Olemme julkaisseet blogi-kirjoituksen ostopolun merkityksestä asiakkaalle ja tämä on jatkoa samalle sarjalle, jossa keskitymme verkkokaupan optimointiin kanssa. Tässä blogikirjoituksessa pyrimme antamaan neuvoja ja vinkkejä, kuinka voit parantaa verkkokauppasi käyttökokemusta.
Käytettävyydeltään visuaalisesti selkeä verkkokauppa
On tärkeää, että verkkokaupassasi on selkeä käyttöliittymä ja helppokäyttöinen navigaatio, josta niin ummikko kuin kauppasi kanta-asiakas osaavat hakea tuotteita, joita he tulivat verkkokaupastasi ostamaan. Jos asiakas ei löydä helposti etsimäänsä tuotetta verkkokaupastasi, pienenevät todennäköisyydet sen ostamiselle huomattavasti. Myös visuaalisuuden merkitys korostuu sivuillasi, sillä ei moni meistä tykkää visuaalisesti epäselvistä ja sekavista verkkosivuista.
Haku-toiminnon merkitys verkkokaupassa
Hakutoiminto mahdollistaa tuotteiden etsimisen tarkemman etsimisen ilman turhaa selaamista. Hyvässä verkkokaupassa asiakkaan pitäisi pystyä löytämään etsimänsä mahdollisimman nopeasti. Jos asiakas etsii jotain sivustohaun kautta, hänellä on yleensä mielessä jokin tuote tai kategoria. Täten on tärkeää varmistaa, että onnistut palvelemaan asiakasta parhaimmalla mahdollisella tavalla, jotta hän löytää etsimänsä. Hakutoimintoa kannattaa miettiä ikään kuin ylimääräisenä työntekijänä, joka osaa löytää kaupastasi tuotteen kuin tuotteen, mutta mikäli tätä työntekijää ei ole koulutettu (konfiguroitu) tarpeeksi hyvin, niin ei hänkään välttämättä ole niin tehokas. Alla keinoja konfiguroida ja kouluttaa hakutoimintoa:
- Filtteröitävä ja ehdottava haku - mikäli tuotteita on todella paljon, tämä helpottaa asiakasta etsimisessään
- Kategoriat sekä tagit kunnossa tuotteissa
- Olet nimennyt tuotteet selkeästi ja johdonmukaisesti verkkokaupassasi
Brändisi ilmeen tulee olla yhtenäinen - myös verkkokaupassa!
Jokainen meistä on ollut nettisivuilla, joilla on todella paljon visuaalisesti häiritseviä elementtejä. Liika visuaalinen häiriö vie huomiota verkkokauppasi pääasialta eli myymiltäsi tuotteilta. On tärkeää, että brändisi ja verkkokauppasi edustavat samaa visuaalista ilmettä. Näin pystyt tarjoamaan asiakkaillesi brändisi mukaista palvelua.
Verkkokaupan visuaalista ilmettä muokatessa ja suunnitellessa kannattaa panostaa asioihin, jotka nostavat tuotteita esille ja täten parantavat niiden näkyvyyttä kävijälle. Usein tulee ensimmäisenä mieleen, että minun pitää lisätä tämä ja tämä sivuilleni. Loppujen lopuksi yksinkertainen on pääasiassa aina selkeämpää ja asiakkaalle tuotteiden korostaminen parantaa myyntiä. Mikäli haluat tutkia nettisivusi visuaalisuutta ja luettavuutta niin WebFX:n työkalu on loistava paikka aloittaa.
Mobiilioptimointi merkitsee paljon
Kuten monessa aikasemmassakin yhteydessä on korostettu, niin yli puolet maailman internet liikenteestä kulkee nykyään mobiilissa. Täten on myös tärkeää, että verkkokauppasi on mobiilille optimoitu ja toimii älypuhelimesta tabletteihin laitteesta riippumatta. Yksi Googlen tärkeistä mittareista on sivujen mobiiliystävällisyys. Mikäli tähtäät hakukoneissa korkealle, muista kohdella mobiilia yhtä hyvin kuin pääsivujasi. Responsiivisuus ja skaalautuvuus sisällöillä on tärkeää mobiiliissa, sillä kuvat ovat yleensä ensimmäiset, joiden kanssa tulee ongelmia skaalautumisessa. Mobiilissa kannattaa myös yksinkertaistaa ostopolkua selkeämmäksi ja lyhyemmäksi, sillä mobiilissa ihmisten keskittymiskyky tuppaa olemaan herpaantuvaa sorttia.
Selkeät tuotekuvat ja videot tuovat luottamusta
Verkkokaupasta tilatessa asiakkaalle on tärkeä tarjota laadukkaita tuotekuvia tuotteista, sillä asiakas ei verkkokaupassa pääse tutustumaan tuotteisiin ennen tilaamista. Laadukkaiden kuvien avulla parannat asiakkaan luottamusta tuotteesta ja samalla vähennät palautusten määrää. Mitä realistisemmat odotukset saat luotua asiakkaalle tuotteesta, sitä varmemmin asiakas saa haluamansa, eikä pety tuotteeseen ja palauta sitä.
Kuvia kannattaa olla enemmän kuin yksi kappale. Käyttökuvat esimerkiksi vaatteiden osalta asukokonaisuuksien muodossa ovat hyvä tapa esitellä vaatetta reaalimaailmassa. Asukokonaisuuksien kautta rakennetut tuotekuvat tarjoavat myös lisämyynnin mahdollisuuksia. Pyri myös nostamaan tuotteen yksityiskohtia sekä käyttötapoja, jotka saavat asiakkaan samaistumaan niihin. Kun saat asiakkaan ajattelemaan "Tämä musta nahkatakki sopii hyvin farkkujeni kanssa", olet onnistunut.
Panosta kuvien laatuun ja muista optimoida kuvat. Älä unohda eri värivaihtoehtojen kuvaamista. Hienot ja ammattimaiset kuvat ovat nykypäivää ja niitä pidetään nykyään enemmänkin oletuksena. Tämän takia on suositeltavaa opetella itse kuvaamaan tuotteet, tai käyttää ammattilaista kuvaamiseen. Perinteinen älypuhelin riittää alussa kuvaukseen, jos tietää mitä tekee. Mitä korkeammaksi hinta nousee tuotteilla, niin sitä korkealaatuisempia kuvia yleensä asiakkaat odottavat.
Muistilista kuvia varten:
- Isot ja selkeät tuotekuvat, jotka näyttävät kaikki tuotteen ominaisuudet
- Yksityiskohtiin keskittyviä kuvia
- Eri värivaihtoehtojen kuvat
- Käyttökuvia (esimerkiksi vaatekokonaisuuksia)
- Tuotevideot ovat kanssa loistavia, mikäli mahdollista toteuttaa.
Informaatio tukee asiakkaan ostopäätöstä
Anna asiakkaalle tietoa kyseistä tuotteesta! Tuotteen tarkemmat tiedot esimerkiksi elektroniikassa on monelle kuluttajalle tärkeää tietoa, ihan kuin vaateverkkokaupan kokotaulukko on mittoineen ja kokoineen. Kerro mitä tuotteella voidaan tehdä, miten, missä ja mihin sitä voidaan käyttää. Kun asiakas voi samaistua näihin, se luo asiakkaalle luottamusta ostokseensa ja asiakas voi jo miettiä kotona tuotteensa käyttöä arjessaan.
Muista tehdä ostamisesta mahdollisimman helppoa asiakkaalle. Lisää ostoskoriin -napin täytyy olla selkeä. Korosta turvallista ostamista ja tarjoa mahdollisia nopeampia maksutapoja kuten Apple Pay ja Google Pay jo tuotesivulla.
Älä myöskään unohda tuotearvostelujen merkitystä. Muiden asiakkaiden kertomat kokemukset ja arvostelut tuotteistasi ovat tärkeä osa asiakkaan ostopolkua. Ihmiset haluavat kuulla muilta asiakkailta kokemuksia, jotta he saavat varmennusta ostopäätöksensä tekemiseen.
Ostoskorin pitää olla selkeä
Selkeys pätee myös ostoskoriin ja ostamisen täytyy olla helppoa. Mitä vähemmän asiakkaan täytyy ihmetellä ostoskorissa ja käyttää energiaa miettimiseen, sen parempi. Shopifyssä ostoskori on hyvin selkeä ja tarjoaa helpon tavan ostaa asiakkaalle riippumatta laitteesta. Optinmonsterin tekemässä tutkimuksessa yleisin syy ostoskorin hylkäämiseen olivat yllättävät kulut ostokseen liittyen. Tämän takia onkin tärkeää, että esimerkiksi toimitus kannattaa tarjota veloituksetta tietyn tilaussumman ylittyessä. Tämä mahdollistaa myös sinulle lisämyyntiä, koska monelle ihmiselle psykologinen efekti on, että kannattaa ostaa enemmän, jotta tarvii maksaa vähemmän. Voit toki leipoa toimitusmaksun kaikkiin tuotteisiisi, niin asiakkaasi saavat aina ilmaiset postikulut.
Miten kehitän jälkimyyntiäni?
Olemme tehneet blogikirjoituksen lisämyynnin tekemisestä Shopify-verkkokaupassa, josta saa paljon hyviä vinkkejä. Tilauksen jälkeen seuraava asia, mistä asiakas saa informaatiota on tilausvahvistus hänen sähköpostiinsa. Sähköposti onkin loistava keino saada asiakkaita palaamaan verkkokauppaasi, mistä olemme kirjoittaneet myös blogikirjoituksen.
Muista myös, että ensimmäisellä kerralla asiakas ei välttämättä osta mitään, vaan on katsomassa vain tuotteitasi. Onkin tärkeää analysoida näiden asiakkaiden käytöstä ja mihin heidän ostamisen aikeet kariutuvat. Toki täytyy muistaa, että kaiken mittaaminen on käytännössä mahdotonta. Alla muutamia hyviä työkaluja analysointiin:
Hotjar
Hotjarin avulla mittaat miten verkkosivusi kävijät käyttäytyvät aina heidän hiiren liikkeisiinsä asti. Näet helposti, missä ihmiset käyttävät eniten aikaa, mikä heitä kiinnostaa sivuillasi sekä mitkä ovat ne ongelmakohdat, jotka johtavat asiakkaiden poistumiseen sivuiltasi. Kävijöiden käyttäytymisestä piirtyvät lämpökartat ovat hyvin intuitiivinen tapa analysoida sivustoasi.
Shopifyn oma analytiikka
Shopifystä löytyy mainio työkalu analysointiin, mitkä tuotteet ovat parhaimpia ja kasoittain mittareita tuotteiden myyntiin, konvertoitumiseen sekä asiakkaiden saapumiseen liittyen. Analytiikasta löytyy suurin osa tarpeellisista mittareista, millä pääset alkuun. Google Analytics sekä Search Console integroituu sulavasti Shopifyyn, joten jos haluat vielä enemmän dataa mitä analysoida, niin sekin onnistuu.